La majoria d'organitzacions, sobretot les del món de la tecnologia, no només tenen la necessitat de canviar ràpidament (han de ser àgils per tal d'afrontar els canvis que es produeixen en el seu entorn), sinó que també han de fer-ho en la direcció correcta (han de tenir l'aptitud per a poder servir al propòsit dels seus clients). En aquest sentit, el Mètode Kanban, ofereix a les empreses una nova òptica que els permet anar més enllà de la visió centrada en el producte.

Ser àgils com a empresa i, a més, ser capaços de canviar cap allà on esperen els clients significa tenir l'habilitat de respondre a les seves necessitats reconeguent que hi poden haver llacunes en la comprensió que tenim de la seva visió i de tot allò que ells consideren que és adequat al seu propòsit (fit for purpose).
Per tal d'aconseguir ambdós objectius, són imprescindibles mecanismes que mesurin constantment com són de bones i consistents les raons que els clients tenen per a finalment escollir-nos com a clients.
Cal pensar en la prestació dels serveis que oferim als clients en termes d'aptitud per al propòsit, és a dir, cal anar-se preguntant constantment per què ens ha escollit a nosaltres i què és el que més valoren de tot el que els hi oferim
És a dir, no només es pot suposar que els clients (interns o externs) estaran satisfets amb la qualitat dels productes que els hi oferim, sinó que també hem d'entendre els aspectes més intangibles del nostre treball.
La lent de Kanban: una manera de veure el treball
Andy Carmichael, coautor amb David Anderson del llibre Essential Kanban Condensed, parla de la lent de Kanban com a una manera diferent de veure el treball:
Veure el treball com a un flux
Veure el flux del treball com a una seqüència de passos de descobriment de coneixement
Veure el treball del coneixement com a un servei
Veure les organitzacions com a xarxes de serveis
Quan es miren les organitzacions a través de la lent de Kanban, l'òptica canvia, la perspectiva és diferent: es deixa de veure un organigrama tradicional per passar a veure una xarxa de serveis
Amb aquesta nova visió de les organitzacions, com a xarxes de serveis, les operacions de la gent que en formen part es comencen a veure com a treballs que es presten a altres clients interns a l'empresa.
1. Veure el treball com a un flux
Encara que pot semblar molt obvi, cal veure el treball com a un flux, des de les necessitats del client fins a les necessitats satisfetes. En canvi, el més habitual és que les empreses vulguin gestionar les persones en lloc de gestionar el treball, mirant de mantenir-les el màxim d'ocupades en lloc de centrar-se a fer que els elements de treball flueixin de manera regular i constant al llarg del procés.
El punt de partida per a començar a utilitzar Kanban hauria de ser no veure el propi treball com a mantenir-se ocupat en el que tenim encomanat, sinó com a part d'un flux de valor cap al client
Visualitzar el treball mitjançant un tauler Kanban garanteix que cada un dels elements de treball que hi circulin serà coherent i valorat pel client, i això significa que el seu valor és genuí i es pot entregar al client amb plenes garanties.
2. Veure el flux del treball com a una seqüència de passos de descobriment de coneixement
Veure el flux del treball (workflow) com a una seqüència de passos de descobriment de coneixement és una idea que sovint desconcerta, doncs cal fer l'esforç de deixar de veure el flux del treball com a lliuraments entre individus o equips.
Els passos d'un procés Kanban són els estats dels elements de treball, i en cada estat hi ha un component d'aprenentatge, de descobriment de coneixement, on s'utilitzen persones i habilitats segons sigui necessari
Des d'aquesta òptica, el flux del treball mostra el progrés dels elements de treball a través de diferents activitats d'aprenentatge, fins que hi ha prou coneixement sobre cada element de treball per convertir les idees i opcions en valor que finalment pot ser lliurat al client.
A més, aquesta perspectiva permet millorar contínuament els serveis que oferim i fer-los més eficaços.
3. Veure el treball del coneixement com a un servei
En el treball del coneixement, quan no hi ha un producte tangible, el treball és invisible, per aquest motiu, instintivament és més fàcil centrar-se en la gestió dels treballadors, no en el treball com es demana des de la perspectiva de la lent de Kanban.
Veure el treball del coneixement com a un servei implica, necessàriament, l'existència d'un client, que necessita aquest servei i, en última instància, beneficiar-se del nostre treball
Com a proveïdors de serveis, per tant, cal estar atents als nostres clients per entendre què fa el servei s'adapti a la finalitat del client i, també, en quin grau i en quin moment cal lliurar-lo.
Quan, en una organització, un servei s'ofereix a un client intern, és important no perdre de vista el client final, doncs l'objectiu real del treball del conjunt de l'empresa és satisfer les necessitats d'aquest client extern.
4. Veure les organitzacions com a xarxes de serveis
Veure les organitzacions com a xarxes de serveis és el que permet que diversos serveis interdependents s'organitzin, per exemple, en cadenes de serveis (seqüències de serveis), jerarquies de serveis (on el treball es descompon en elements de treball de nivell inferior que són gestionats per altres serveis), serveis interconnectats (on els bloquejos en els elements de treball es treballen en un altre servei), etc.
Aquestes xarxes de serveis s'han d'equilibrar, ajustant les polítiques i els recursos per tal de garantir un flux continu de treball i un lliurament puntual.
Per a poder escalar Kanban al llarg de tota l'organització, la lent de Kanban proposa abandonar la visió de l'empresa des de la perspectiva del seu organigrama i començar-la a veure com una xarxa de serveis on les persones prenguin consciència del servei que ofereixen i dels clients interns a qui s'adrecen. És llavors quan poden començar a autoorganitzar-se a la feina, reduir el malbaratament del pensament aïllat en sils i les activitats redundants en l'empresa, i començar a generar millores des de dins que acabin repercutint en el conjunt de l'organització.
Commenti