Sigui quin sigui el sector, tant si és aplicat a petites startups com a grans multinacionals, independentment de si es posa en pràctica a nivell d'equip, a tota una àrea o a una empresa sencera, aquests són els cinc conceptes claus del Mètode Kanban.
Mitjançant les serves pràctiques, principis i valors, el Mètode Kanban busca assolir l'equilibri entre la demanda del client i la capacitat del negoci. A més d'aquest equilibri, els cinc conceptes claus del Mètode Kanban són els que s'expliquen a continuació.
1. Kanban utilitza models visuals
En la gestió visual la informació es comunica mitjançant senyals en lloc de text o instruccions escrites. A més, de manera deliberada el disseny permet el reconeixement ràpid de la informació que es comunica, augmentant l'eficàcia i la claredat del missatge.
Un tauler Kanban és una manera de visualitzar el treball i el procés pel què passa, permetent fer visible l'invisible
Això és exactament el què passa quan utilitzem taulers i mètriques, els models visuals de Kanban. Mitjançant ambdós, podem donar visibilitat al treball del coneixement, que en gran part és sempre intangible. I no només es visibilitza l'estat del treball sinó que s'estableix un punt de partida únic per a la col·laboració en equip.
2. Kanban millora de la previsibilitat mitjançant la gestió del flux de treball
La gestió del flux de treball en un sistema Kanban permet maximitzar l'entrega de valor, minimitzar els terminis de lliurament i ser el més regular (previsible) possible.
El Mètode Kanban proporciona tècniques per a la correcta gestió del flux de treball, permetent eliminar els endarreriments i controlar els riscos
Hi ha moltes raons per les quals la feina es pot encallar o endarrerir: dependències d'altres tasques, repeticions de treballs ja executats, requisits o necessitats poc clares, interrupcions, colls d'ampolla, etc. No gestionar aquests problemes pot posar en risc la capacitat que tenim de proporcionar productes i serveis predictibles i fiables als nostres clients.
3. Kanban assegura l'acompliment dels compromisos en la prestació de serveis
Kanban permet administrar les capacitats del sistema per a poder fer promeses que es puguin complir. Es pot mesurar el servei que es presta, jutjar l'impacte de tots els canvis introduïts i utilitzar les dades per a predir eficaçment les capacitats de lliurament.
Un sistema Kanban permet lliurar el treball correcte en el moment correcte
Els sistemes Kanban ajornen els compromisos: els elements de treball són opcions, escollides o descartades, el més tard possible; una vegada s'agafa el compromís de començar-les, és perquè s’està segur que es podrà evitar avortar cap treball i s'acabarà fent el lliurament al client.
4. Kanban maximitza l'agilitat
L'agilitat empresarial és la capacitat que tenen les organitzacions per adaptar-se al ritme que exigeix el mercat. Com més sovint es produeixen canvis en el mercat o a l'entorn, més àgil cal ser.
El Mètode Kanban va ser concebut com a un camí alternatiu a l'agilitat
El Mètode Kanban ajuda a maximitzar l'agilitat de les empreses, doncs els ofereix enfocaments per tal de saber quan cal començar el treball i, també, per a guanyar rapidesa, consistència i freqüència en els lliuraments.
5. Kanban condueix a una cultura de respecte i lideratge
En moltes empreses, és la pròpia estructura de l'organització la que impedeix que les persones assoleixin el seu màxim potencial. Amb el Mètode Kanban, es revelen eficaçment aquests punts febles.
La implantació de Kanban a qualsevol organització, a diferència d'altres de disruptius, sempre és un procés evolutiu
El Mètode Kanban permet apreciar millor els desafiaments de l'organització i proporciona els mitjans per a poder-hi fer alguna cosa, a més de fomentar la participació de les persones per a liderar els canvis. Es fa de forma evolutiva, començant amb el que es fa ara, per a evitar la resistència al canvi i la introducció de riscos nous a l'organització.
Comments